Friday, April 8, 2011

Liever dood dan geil (Eerst te zien op Frontaalnaakt.nl)

Laatst zei een vriend recht uit zijn hart en vol bewondering tegen mij: “Ik vind je zo lief, je bent zo’n lekker geil wijf en een schone jonkvrouwe”. Hij sprak daarmee zijn waardering uit voor mijn vrouwelijkheid in al haar facetten, maar deed ook daarmee iets opmerkelijks: hij integreerde de twee afzonderlijke delen van het vrouw-zijn die, verrassend genoeg, vooral door vrouwen gescheiden worden gehouden, namelijk het
(lieve) Madonna-aspect en het (geile) Hoer-aspect.
Het bijzondere aan zijn compliment vind ik zijn woordkeuze: ‘geil’ in plaats van ‘sexy’. Menige vrouw zal claimen dat ze deze aspecten wel integreert in haar waardering van het vrouwelijke en dat het mannen zijn die ze al te graag gescheiden houden.
I beg to differ, want mijn ervaring is dat moer of hoer, het maakt een man die je leuk vindt echt geen bal uit. Bij vrouwen is het ook zo dat ze bij hun integratie altijd het woord ‘sexy’ zullen gebruiken in plaats van ‘geil’. ‘Sexy’ is politiekcorrect geworden maar ‘geil’ niet. En hier ligt volgens mij een wereld van verschil.
Het woord ‘sexy’ heeft als woord zijn betekenis volledig verloren. Het is gereduceerd tot een huis-, tuin- en keukenbegrip. Vandaag de dag in Nederland is ‘sexy’ niet meer dan gewoon een aanduiding voor iemands uiterlijk of kledingkeuze. Zelfs kinderen op de basisschool complimenteren elkaar met het woord ‘sexy’ als ze nieuwe gympen hebben, dus sexy is dead, as far as I’m concerned.
‘Sexy’ is voor als je een statement wilt maken binnen de grenzen van het maatschappelijk maaiveld. ‘Sexy’ is stout maar keurig, het is sociaalmaatschappelijk verantwoord. Kleuren binnen de lijntjes en toch jezelf tot een Picasso verheffen.
Maar ‘geil’! Dat is een verboden vrucht!
Niemand wil dood gevonden worden met ‘geil op zijn persoonlijke CV. Mannen zullen er misschien geen bezwaar tegen hebben, maar emancipatie verbiedt dat jij je als man openlijk, in een serieuze setting laat kwalificeren als geil. Bij de geëmancipeerde vrouwen van nu kun je het helemaal vergeten: die zijn echt liever dood dan geil. Ik zie ze met regelmaat voorbij huppelen op Twitter, waar ze zichzelf en hun matties aanprijzen als ‘power-vrouw‘. Ze heten tegenwoordig godinnen, heldinnen, super-woman of topvrouw en barsten van de girl-power; maar geil-power? HELL NO!
Liever keurig en sexy dan ‘geil’. ‘Geil’ is een belediging, ‘geil’ is voor de gevallen vrouw. Vooral de hoogopgeleide vrouw wil uitblinken en gezien worden aan de hand van haar brain-power, terwijl haar laagopgeleide zusje het doet met haar niet geringe arbeidsijver. ‘Geil’ is voor als je op het punt staat seks te hebben, geen normale staat van zijn. Nou, ze moesten eens weten.
‘Geil’ is where angels fear to tread, baby. Een constante buzz van een kundalini-high, waar je U tegen zegt; rauwe energie, de smeerolie van de maatschappij, oerscheppingskracht. Ik weet dat het in de dikke Van Dale net iets anders beschreven staat; namelijk ‘begerig naar seks’. Daarom verruim ik hierbij als ervaringsdeskundige de betekenis van het woord.
Voor mij is geil-zijn is een soort caramellaagje dat uit mijn poriën sijpelt. Ik voel me niet alleen begerig naar seks bij slechts the scent of a man, maar ook in touch met alles, mee vibrerend met al dat overvloedige prana om me heen.
Dat vrouwen niet graag geil worden genoemd, zegt iets over de staat van de ware emancipatie van vooral vrouwen. Wij zijn stoer op alle fronten en willen vooral ons eigen geld verdienen, maar zijn bang voor waardeverlies in de ogen van mannen als we geil worden gevonden. Dus spelen we op safe en kiezen we voor het ouwe, truttige ‘sexy’.
Nooit heb ik me als Afrikaanse vrouw gereduceerd gevoeld tot slet of minderwaardig gevoeld omdat ik een geile vrouw ben, integendeel. De G(eil)-Factor is de nieuwe X-Factor. Het is deze G-Factor die een bling geeft aan alles wat ik doe, mij woest aantrekkelijk voor de opposite sex maakt en een damn good moeder voor mijn kids: fel als een leeuwin maar zacht als honing, rotsvast als een muur en toch easy like Sunday morning.
Ik vraag me geregeld af wat er zal gebeuren als mensen met zijn allen op zoek gaan naar hun G-knop in plaats van elkaar afkraken op basis van ras, sekse, geloof, politieke overtuigingen en dat soort ondingen. En dat ze bij het vinden van hun G-knopje 3, 2, 1 aftellen en dat ding massaal eens lekker ingedrukt houden: Buzzzzzzzzzzzzzz!!!
Gloria in Excelsis Géo.



Chinello Ifebigh werkt aan een onderzoek voor haar volgende boek over de ‘booty-call’: ze wil weten hoe mensen kijken naar seks binnen een vriendschap zonder dat er sprake is van een relatie. En of u daarvoor even deze enquête wilt invullen.

No comments:

Post a Comment